torsdag 10 mars 2011

Hmmmmm Kalla Fakta....

Funderar på vad det var jag igentligen såg, hörde och upplevde igår kväll när jag bänkade mig framför TV:n... Kalla Fakta, jag är oerhört kritisk till dylika program överhuvudtaget då jag flera gånger upplever att den lilla människan hängs ut på ett obehagligt nedvärderande sätt.Programmen vinklas alltid på ett sätt som förlöjligar och plockar fram den lilla människans tillkortakommanden...Gårdagskvällens Kalla Fakta bjöd på en sammanblandning av operationsmetoden GBP (gastric by pass), beroendepersonligheter och psykiskt dåligt mående. Det påvisade även det dåliga samarbetet mellan de olika delarna i den lilla människans helhet, där "skulden" sedan läggs på operationsmetoden GBP. Det blir konstigt för mig när man inte ser helheten utan enbart fokuserar på en del i ett sammanhang. I min värld är syftet med en GBP att patienten skall gå ner i vikt och få fysiska bättre förutsättningar och det stämmer enligt forskningen. Om man sedan redan innan opertation har allvarliga psykiska problem är ju det en annan del som måste tas omhand av andra än kirurgerna. Ett samarbete över gränserna vore ju inte så dumt men det har inte funkat så vitt jag vet någonsin så det kanske är en utopi...

En annan sak som jag upplever tydligare och tydligare i dag är individens eget ansvar. Oavsett om du är cancerpatient, gammal och sjuklig, GBP patient eller tonårstjej med LVU måste du bevaka dina intressen och stå på dig i relation till de statliga institutionerna. Det blir en aning paradoxalt för mig, när det handlar om att betala och göra rätt för sig då är samhället på oss små människor som hökar, attans om man inte betalar rätt skatt, rätt avgifter och i tid...Men när den lilla människan sen behöver hjälp från ngn av dessa instanser då är det ett helt annat ljud i skällan..Jag blir så trött när människor som jobbat och slitit, betalat skatter åt alla håll i hela sitt liv inte får det hjälp de behöver utan att kriga... som vanligt det lilla människan måste "klä av sig naken" för att få respons, det får iaf mig att vilja spy.....
N

1 kommentar:

  1. Jag håller med!

    Det är förresten väldigt svårt att kunna lämna kommentarer i din blogg, det går nämligen inte att välja "namn + webadress". Kanske kan du ändra det? Det är säkert fler än jag som läser här utan att kunna lämna avtryck!
    Ha en bra dag!
    //Systerlyster
    http://systerlyster.wordpress.com

    SvaraRadera